header-nordtrondelagx1020

!

Her er noe av det danseinstruktør Kristine delte med oss på Regionårsmøtet 4.mars 2017 på Tingvoll, Steinkjer. Tankene hadde hun fått i møte med lege Audun Myskja. Ut fra forskning anbefalte han punktene under som medisin uten bivirkning. Seniordansens betydning for kropp og sjel ble sterkt fremhevet. Forbered 100-årsdagen din på denne måten, sier Myskja:

  1. Humør – inn med gleden! Det er glede i dans og musikk. Syng gjerne med! Kultur gir helse.

  2. Aktivitet. Hverdagslivets sysler + noe som gjør at pulsen øker. Ta vare på det gode du har av bevegelse, som bevegelse i ankelledd, i skuldre og nakke.   Og tren balanse!

    Ved slag og demens mister mennesket sin egen rytme. En metronom kan stimulere fram den personlige rytmen slik at tapt gå-funksjon kan komme tilbake. Helt overraskende funn! Last ned metronom på mobilen og tren på å finne din egen rytme.

  3. Mat. Spis deg 80% mett! Bruk tid, kos deg med mat og drikke.

  4. Meld deg på. Unngå bortkastet ventetid (skal først til legen, så kanskje.., skal vente og se…). Bli en deltaker, ikke sitt på gjerdet og vent!

  5. Fysisk behov. Å bli tatt på og bli berørt er et grunnleggende behov gjennom hele livet.

Seniordansen har mange av disse punktene i seg. Den er et fremragende helsemiddelJ                                                                                                      Aasbjørg F, referent

 


Besøk til denne nettsiden (se på statistikk)